Monday, December 6, 2010

folio sejarah tingkatan 1 2010 sejarah diri dan keluarga

SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN TAMAN MALURI 55100 KUALA LUMPUR
TAJUK:
SEJARAH DIRI
DAN KELUARGA
NAMA:PRAVIN A/L BALASUBRAMANIAM
KELAS:
1 BUDI
NAMA GURU:
PUAN NOOR ASHIKIN BT ABD RAHMAN
 
 
 
 
 
 
 
 
SENARAI KANGUNGAN
 
BILISI KANGUNGANHALAMAN
1TAJUK
2ISI KANGUNGAN
3PENHARGAAN
4OBJEKTIF KAJIAN
5KAEDAH KAJIAN
6HASIL KAJIAN
6.1LATAR BELAKANG DIRI
6.2LATAR BELAKANG KELUARGA
6.3LATAR BELAKANG SEBELAH AYAH
6.4LATAR BELAKANG SEBELAH IBU
6.5TOKOH KELUARGA
7RUMUSAN
8LAMPIRAN
9RUJUKAN
 
 
 
 
 
PENGHARGAAN
Saya ingin mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih dan setinggi- tinggi penghargaan kepada guru pembimbing saya iaitu Puan Noor Ashikin bt Abd Rahman yang tidak jemu-jemu memberi bimbingan, dorongan, dan tunjuk ajar tentang cara-cara membuat kajian mengikut kriteria yang ditetapkan. Mereka turut membantu menyemak data, laporan, membuat teguran agar memperoleh hasil kajian dengan cemerlang.
Saya juga ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada kedua-dua ibu bapa saya EN.Balasubramaniam dan PN.Mallega yang turut membantu untuk menyiapkan kerja-kerja ini. Tanpa sokongan mereka mungkin saya tidak dapat menyiapkan kerja-kerja seperti ini. Ini kerana kerja-kerja untuk menyiapkan Kerja Kursus ini memerlukan tenaga, buah fikiran dan wang ringgit.
Terima kasih juga diucapkan kepada rakan-rakan saya seperti wong lu yok , muhd irwan,
muhd muzaffar kerana telah membantu saya untuk menyiapkan kajian ini. Mereka juga telah membetulkan kesalahan dan ejaan dalam membuat kajian ini.
Kajian yang dibuat oleh saya untuk menyediakan folio Sejarah ini mempunyai beberapa objektif seperti yang berikut:
1. Saya dapat mengenali dan memahami asal usul keluarga saya
2. Saya boleh menghubung kait dan membentuk salasilah keluarga saya bermula dari datuk dan nenek saya sehinggalah kepada generasi saya
3. Saya dapat mengenali dan memahami dengan lebih dekat setiap anggota
keluarga saya
4. Saya boleh berasa bangga dan sayang kepada keluarga saya atas segala
kemajuan yang dicapai oleh keluarga saya
5. Saya dapat menjadikan kegigihan anggota keluarga saya dalam mencapai sesuatu kejayaan sebagai panduan dan pedoman untuk meneruskan kesinambungan kemajuan dan kejayaan yang dikecapi oleh mereka agar tidak tergugat dan hilang begitu sahaja
6. Saya boleh menyatakan rasa berterima kasih dan bersyukur kerana memiliki sebuah
keluarga yang harmoni dan ceria
7. Saya dapat menguasai kemahiran mencari, mengumpul, merekod dan menganalisis maklumat tentang keluarga saya
Kaedah-kaedah kajian sejarah diri dan keluarga yang saya gunakan adalah seperti berikut:
1. Kaedah lisan iaitu saya menemuramah orang sumber yang merupakan ibu bapa saya bagi mengetahui dengan lebih lanjut beberapa peristiwa sama ada melalui penglibatan mereka secara langsung dalam peristiwa itu atau sekadar menyaksikannya.
2. Kaedah pemerhatian iaitu saya melihat dan mengkaji perkembangan orang sumber iaitu ibu bapa saya dari segi aktiviti yang mereka lakukan, hobi dan tingkah laku mereka.
3. Kaedah rujukan iaitu saya melihat dan mengambil maklumat daripada buku catatan harian ibu bapa saya dan mengumpul beberapa gambar dari album keluarga.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nama
Umur :13 tahun
Tarikh lahir: 14/06/1997
Tempat lahir: university Malaya kl
 
 
  
 
Sesungguhnya dengan membuat kajian ini saya telah mendapat pelbagai info mengenai sejarah diri dan keluarga yang selama ini belum pernah saya ketahuinya. Dengan membuat kajian ini, saya dapat mengetahui asal-usul dan salasilah keluarga saya. Dengan ini saya dapat mengetahui sajarah-sejarah yang berlaku dalam keluarga saya.

Selepas membuat kajian ini, saya juga dapat mengenali ahli keluarga dan saudara-mara dengan lebih rapat lagi. Ini dapat mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan dan hubungan silaturrahim yang sedia terjalin. Perasaan cinta dan bangga juga dapat dipupuk terhadap ahli keluarga setelah membuat kajian ini. Perasaan ini akan lebih mendekatkan ahli keluarga antara satu sama lain.
Kajian ini juga telah membuat saya menguasai kemahiran yang berguna. Antara kemahiran tersebut ialah kemahiran mencari, mengumpul, dan menganalisis maklumat dan data mengenai salasilah keluarga saya.
 
 
 
 
 
 
 
 
LAMPIRAN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
RUJUKAN
a)Wong yu lok
13 tahun
No 3.jalan pandan indah 12A, 55100 kuala lumpur
b)Muhd irwan bin suwarno
13 tahun
C-G-08 flat angsana hilir 7,kampung pandan kuala lumpur 55100
c)Muhd muzaffar bin othman
13 tahun
D-2-12 flat ppr laksamana jalan peel cheras kuala lumpur 55100
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6.5)TOKOH KELUARGA
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
RUMUSAN
6.4)LATAR BELAKANG SEBELAH IBU
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
6.3)LATAR BELAKANG SEBELAH AYAH
 
 
 
 
 
 
 
 
6.2)LATAR BELAKANG KELUARGA
: pravin a/l balasubramaniam
6)HASIL KAJIAN
6.1)LATAR BELAKANG DIRI



KAEDAH KAJIAN
 
 
 
 
 
 
 
 
 
OBJEKTIF KAJIAN
 
 
 
 
 

2 comments: